images

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

ایا هند در تجارت الکترونیک از چین پیشی میگیرد ؟

پتانسیل متنوع و قدرتمند تجاری و اقتصادی هند نوید بخش اینده بسیار روشن حوزه ی تجارت الکترونیک این کشور است .

در اینده بازار تجارت الکترونیک کشور هند حتی از چین نیز بزرگتر میشود و به اقتصاد این کشور کمک میکند تا بر ناکارامدی های سایر بازار های خود غلبه کند . 

اریسمن معتقد است که با توجه به نرخ رشد پشمگیر تجارت الکترونیک در هند این کشور میتواند به پین بعدی تبدیل شود اما این اتفاق پیش از انچه  فکر میکنیم به زمان نیاز دارد زیرا بازار هند با مقاومت و اصطحکاک بیشتری رو به رو است او میگوید :

اما در بلند مدت همین ناکارایی ها بزرگترین فرصت کسب و کار را پیشه روی کارافرینان هندی قرار میدهد . زمانی که این کارافرینان مشکلات زیرساختی را حل کنند تجارت الکترونیک در هند نقش بسیار مهم تری را نسبت به چین بازی میکند 

مطمئنا این روند خبر خوبی را برای هند خواهد داشت زیرا قدرت خرید قشر پایین هرم درامدی را افزایش میدهد در حال حاضر درامد غیر قابل دسترس توده های فقیر و قشر پایین هرم به میلیارد ها دلار میرسد .

اغلب مدیران و بازاریابان پتانسیل جادویی فوق را نادیده میگیرند زیرا این بازار ها غالبا با دو مشکل مواجه اند : با پیش فرض درامد زایی پایینی دارند یا هزینه عملیاتی دسترسی به ان ها بسیار بالا است.

شرکت هایی مانند فیلیپ کارت (هند) و علی بابا (چین) به منظور بهره گیری و کسب سهم بیشتری از این ثروتبالقوه رقابت سختی در پیش دلرند . اریسمن میگوید دو بازارگاه snapdeal و paytm شراکت علی بابا را با خود به همراه دارد که به ان ها کمک میکند سیل کالاهای چینی را تولید و عرضه کنند . این امر احتمالا به تنش بازار و شاید محدودیت واردات اجناس پینی به هند منجر شود زیرا در همین زمان نرخ تولید محصولات ساخت هند به شدت در حال افزایش ایست . البته در میان نباید امازون غول تجارت الکترونیک امریکا که در حال حاضر حضور گسترده در هند دارد از یاد ببریم .

البته با این حال کارشناسان بر این باورند که در اینده نه چندان نزدیک تجارت الکترونیک هند در رقابت با پین پیروز خواهد شد گرچه این اتفاق به واسطه ی سرعت ارام پیشرفت های زیرساختی و همچنین رشد اقتصادی پایین توده های فقیر انی و فوری نخواهد بود و مستلزم گذشت زمان است .

 

نویسنده : پویش پورمحمد