images

۰۱ مهر ۱۳۹۶

هواناوهای مسافربری ؛ ارزان و سریع

این هواپیما است یا قایق؟ درواقع هردوی آن‌هاستفلای‌شیپِ ۲۶ میلیون یورویی می‌تواند ۱۰۰ مسافر را حمل کند

وقتی‌که یک نوع از سیستم حمل‌ونقل کافی نباشد، چرا با وسیله‌ای سفر نکنیم که بخش از آن هواپیما، بخشی قایق و بخشی دیگر هواناو است.

در تبلیغ‌ها از هواناوهای مسافربری به‌عنوان آینده‌ی سیستم حمل‌ونقل یاد می‌شود. فلای‌شیپ با استفاده از فناوری روز بالاتر از سطح دریا حرکت می‌کند و می‌تواند به‌سرعت ۲۵۵ کیلومتر در ساعت برسد.

بااینکه هنوز در مراحل اولیه‌ی ساخت است، گروه مهندسان آلمانی ارائه‌دهنده‌ی این ایده می‌گویند که این وسیله قرار است که انقلابی در سفرهای دریایی به پا کرده و حتی مشکل دزدهای دریایی را حل کند.

شرکت سازنده هواناوهای مسافربری گفته است که کارکرد اولیه‌ی این وسیله‌ی ترکیبیِ آینده‌گون برای حمل نقل بار از طریق دریا است، اما می‌توان از آن برای حمل‌ونقل تجاری مسافران و حتی به‌عنوان ناوِ تندرو گارد ساحلی هم استفاده کرد.

 این وسیله می‌تواند بار را از طریق دریا با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت جابه‌جا کند که این خیلی سریع‌تر از کشتی‌های باربری با حداکثر سرعت ۷۴ کیلومتر در ساعت است.

در مقایسه با هواپیماها هم این وسیله ارزان‌تر است.

به گفته‌ی متخصصان پرواز در فلای‌شیپ؛ هزینه‌ی متوسط جت‌های اِی۳۱۸ ایرباس که در خطوط هوایی انگلستان کار می‌کنند حدود ۵۰ میلیون یورو است.

در مقام مقایسه، قیمت فلای‌شیپ اِف‌اِس-۱۰۰ حدود ۲۶ میلیون یورو است.

با توجه به طراحیِ آن، فلای‌شیپ می‌تواند حدود ۱۰۰ مسافر حمل کند، اندازه‌ی کابین آن ۱۴۰ مترمربع است، حدود ۳۷ متر طول داشته و طول بال‌های آن ۴۰ متر است.

 

این وسیله می‌تواند با ایجاد بالشتک هوایی زیر بال‌های دلتای معکوس، خود را به بالا برده و روی آب و خشکی معلق بماند.

هواناوها این کار را به‌وسیله‌ی پنکه‌های بزرگی که در وسط آن قرارگرفته انجام می‌دهند که باد شدیدی را به سمت پایین تولید می‌کند.

فلای‌شیپ می‌تواند با استفاده از سه خدمه هدایت شود و هر ساعت ۲۷۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند؛ اما جت‌ها در یک ساعت ۳۳۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

دنیل شیندلر، از مقر فلای‌شیپ در نزدیکی فرایبورگ آلمان می‌گوید: «به‌جای ایجاد بالشتک هوایی ایستا در زیر بدنه و بال‌ها، فلای‌شیپ با کمک گرفتن از فیزیکِ اثر زمین کار می‌کند. کشتی ما بر روی یک بالشتک هوایی پویا حرکت می‌کند که به‌وسیله‌ی تلمبه کردن هوا زیر بال‌های دلتای معکوس، بدنه را از سطح زمین بلند می‌کند

«برای کمک کردن به پرواز، ما بالشتک هوایی موقتی ایجاد کردیم که به‌وسیله‌ی جریان هوای ملخ‌های ایجادشده و به اتاقکی ناپیدا بین پوسته‌های کشتی می‌رود.»

«فلای‌شیپ‌ها می‌توانند به‌سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده و مصرف سوخت آن‌ها نصف هواپیماهای توربوپراپ دوقلویی به‌اندازه‌ی این کشتی است. در ضمن ما از سوخت دیزلی و از اِ‌ل‌پی‌جی (گاز مایع) سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کنیم.»

«فناوری ما برای اولین بار در حال پر کردن خلعی است که بین حمل‌ونقل دریاییِ ارزان اما کند و حمل‌ونقل‌های هواییِ سریع اما گران، وجود دارد»

به گفته‌ی فلای‌شیپ، این وسیله کاربردهای زیادی برای بخش عمومی و دولتی دارد. ازجمله مراقبت‌های نظامی، عملیات ضد دزد‌های دریایی و استفاده به‌عنوان یک کشتی سریع