images

۰۳ مرداد ۱۳۹۷

دارپا برای توسعه‌ی حشره‌ های رباتیک المپیک برگزار می‌کند

دارپا یا آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا که زیر نظر وزارت دفاع این کشور اداره میشود ، تا به حال برای توسعه تکنولوژی های نظامی تلاش های بسیار زیادی انجام داده است از توسعه ی نرم افزار امنیتی خودمختار تا طراحی سیستم برای کنترل ماشین از طریق ذهن .

با این وجود دارپا به تازگی اعلام کرده که به دنبال توسعه روبات های همه کاره کوچکی است که بتوان با آن در ماموریت هایی با ریسک بسیار بالا بهره گرفت . به همین منظور این موسسه قصد دارد المپیکی برای رقابت این حشره های رباتیک برگزار کند .

گزارش شده دارپا در پیش گرفتن برنامه SHRIMP  قصد دارد بهترین حشره های رباتیک را توسعه دهد و از آن ها در محیط هایی که ربات های بزرگتر کارایی بالاتری ندارند ، بهره بگیرد .

به همین منظور موسسه تحقیقاتی چالشی ترتیب داده و از تیم های مختلف دعوت میکند که حشره های رباتیک خود را به نمایش بگذارند .

بدین ترتیب تمام ربات هایی که وزنی کمتر از یک گرم دارند و فضایی کمتر از یک سانتی متر مربع اشغال میکنند ، در مسابقاتی شبیه به المپیک شرکت داده خواهند شد تا بهترین مدل در میان آن ها مشخص شود .

گفته شده این ربات ها در زمینه های مختلفی نظیر سنگ نوردی ، پرش از روی مانع ، صعود عمودی ، وزنه برداری و ... سنجیده خواهند شد .

او ضمن اعلام این مطلب که 32 میلیون دلار بودجه برای کل برنامه ی SHRIMP   در نظر گرفته شده ، اعلام نموده دارپا امیدوار است از این ربات های کوچک برای ماموریت های امداد و نجات جلوگیری از وقوع انفجار بمب های مخفی شده در محل های بدون دسترسی و برسی محیط های پر خطر استفاده کند .

منبع : دیجیاتو امین قیاسی