images

۰۳ مرداد ۱۳۹۷

پاکسازی زباله دان بزرگ اقیانوس از پلاستیک آغاز می شود

شرکت ocean cleanup   که حدود پنج سال قبل طرح خود را برای پاک سازی اقیانوس از زباله های مختلف ارائه کرد اکنون میخواهد اخرین تغیرات را در این ایده پیاده سازی کرده و آن را به مرحله اجرا در آورد . طی سال جاری میلادی پروژه مورد بحث در زباله دان بزرگ اقیانوس آرام اجرا میشود که با بهره گیری از نیروی باد و امواج سطحی ، زباله های پلاستیکی را به شکل خودکار جمع آوری کند .

فرآیند تحقیق و توسعه ی طرح جمع آوری زباله از سطح اقیانوس ها بسیار طولانی و پر هزینه است . در ابتدا قرار بود ایستگاه های ثابتی در موقعیت های خاص نصب شود و با بهره گیری از امواج دریا ، زباله ها را جمع آوری کنند.

این ایستگاه ها باید در کف اقیانوس و عمق چهارکیلومتری مهار میشدند ، که فرآیند نصب و نگهداری را با مشکل مواجه میکرد .

در طرح جدید تر ، ایستگاه ها با استفاده از لنگر هایی در عمق 600 متری مهار میشوند و کل سیستم ocean cleanup  میتواند همراه با جریان آب ، جابجا شود ، اما به خاطر اثر آب و امواج سطحی حرکت سیستم سریع تر از حرکت زباله ها است و نتیجه کار چندان مطلوب نخواهد بود . به همین دلیل نهایتا طراحان پروژه از خیر لنگر گذشتند و سیستم را به طور کامل روی آب شناور کردند . در این حال ، سیستم U  شکل نقش فعال تری را ایفا کرده و مانند (پک من آبی ) زباله ها را میخورد .

پلاستیک جمع آوری شده توسط سیستم نهایتا هر چند ماه یک بار توسط کشتی ها مخصوص تخلیه شده و به مراکز بازیافت زمینی انتقال میابد . یکی دیگر از ویژگی های سیستم ماژولار بودنش است ، یعنی میتوان بسته به نیاز ، ابعادش را تغییر داد .

گفتنیست انرژی مورد نیاز تمام ابزارهای الکترونیکی نصب شده روی این سیستم از جمله حسگر ها ، دوربین ها ، چراغ ها ، ماژول های ناوبری ، آنتن های ماهواره ای و غیره هم از طریق پنل های خورشیدی تامین میشوند .

شرکت OCEAN CLEANUP  امیدوار است این سیستم هر پنج سال بتواند نیمی از زباله دان بزرگ اقیانوس آرام را پاکسازی کند.

منبع :دیجیاتو حمید مقدسی