images

۰۱ مهر ۱۳۹۶

به سوپرمارکت های آینده خوش آمدید

در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ در میلان که به صنایع غذایی اختصاص دارد، غرفه مواد غذایی آینده مانند یک سوپرمارکت واقعی عرضه شده است. هدف آن نشان دادن فناوری‌هایی بود که می‌تواند در هر قسمت از زنجیره‌ی غذایی قرار بگیرد. نمایش تعاملات مختلفی میان مردم و غذا که در آینده تولید، آماده سازی، پخش و مصرف خواهد شد.

 

بازدیدکنندگان کالای مورد نظر خود را انتخاب و خریداری می کردند. با این تفاوت که مواد غذایی زیر آینه های دیجیتالی قرار داشت که تمام اطلاعات از جمله منشا تولید، مواد تشکیل دهنده و کارخانه آن را نشان داده می شد. صفحه نمایش ها نیز تمام اطلاعات مورد نیاز مصرف کننده از جمله ارزش غذایی و حتی دستور پخت را نشان می دادند. این غرفه، مشترکا توسط کو آپ، یکی از سوپرمارکت های بزرگ ایتالیا و موسسه فناوری ماساچوست ارائه شده است.

مارکو پدرونی رییس کوآپ ایتالیا با تاکید بر عملی بودن این تجربه می گوید: «البته فعلا در حال آزمایش این تجربه هستیم و پس از شش ماه درباره تولید و پخش آن تصمیم می گیریم. به نظر من آینده باید در دستان ما باشد. مسئله تنها فناوری نیست. مسئله تبادل بین اقتصاد و مصرف و ابعاد اجتماعی است و همچنین داشتن صنایع مسئول و اقتصاد قابل دوام است».

روبات های خارق العاده با هفت مفصل متحرک در هر بازو، کانون این سوپر مارکت هستند. آنها برای برداشتن کالا و پر کردن موجودی انبار و قفسه کالا به کار گرفته می شوند. به گفته سازندگان، سوپر مارکت های آینده از خدمات کامپیوتری بر اساس نیاز فرد برخوردار می شوند و مشتریان می توانند از آن به عنوان بازاری مجازی برای تبادل کالا و یا غذای آماده استفاده کنند.

به گفته‌ی مسئول پروژه کارلو راتی از کارلو راتی اسوچاتی، بخش غذاهای آینده، مردم را در مرکز یک زنجیره‌ی غذایی می‌گذارد که به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین خودکار و خودکفا هست. درنتیجه تعامل میان مشتری‌ها و محصولات به دلیل به اشتراک گذاشتن اطلاعات باصداقت و شفافیت انجام می‌شود.

 

با شعار غذا دادن به زمین و انرژی برای زندگی، ۱۴۵ کشور تعهد خود را نسبت به ایجاد روش‌های پایدار برای تولید و پخش غذا در سراسر دنیا و درعین‌حال ضمانت برای حفاظت از زمین را به نمایش می‌گذراند.

هدف این نمایشِ ۶ ماهه «ایجاد تجربه‌ای نوین برای بازدیدکنندگان است که بازیگران عمده‌ی این ماجرا خواهند بود. همین‌طور افزایش آگاهی آن‌ها و دعوت به همکاری‌شان برای رفتن به سمتی که غذاها سالم، ایمن و کافی باشند. هدف دیگر این نمایشگاه ایجاد محیط‌زیست، جامعه و اقتصادی پایدار در زنجیره‌ی غذایی و حفظ طعم و فرهنگ غذایی است.