images

۲۹ شهریور ۱۳۹۶

فروش بسته های آینده پژوهی

بسته آموزشی آینده پژوهی

اولین کارگاه و سمینار پروفسور سهیل عنایت الله در ایران

 

موضوع: بسته چند رسانه ای از کارگاه آینده پژوهی پروفسور سهیل عنایت اله (در خصوص آینده ارتباطات و مخابرات( بدینوسیله به استحضار می رساند، پیرو برگزاری کارگاه ویژه آموزش تخصصی آینده پژوهی با ارائه و سخنرانی پروفسور سهیل عنایت اله (برجسته ترین آینده پژوه جهان اسلام) با حضور تنی چند از مسئولین ارشد و دست اندرکاران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی، طی مرداد ماه سال اخیر، اندیشگاه علم و صنعت جهان معاصر بنا به درخواست شرکت کنندگان فرهیخته آن جلسه و سایر علاقمندان دانش آینده پژوهی، اقدام به تولید بسته ای چند رسانه ای از محتوای ارائه شده در آن کارگاه آموزشی نموده که از سه عدد لوح فشرده کارگاه، دو نسخه سناریوی تنظیم شده در خصوص آینده ارتباطات و فناوری اطلاعات و یک جلد کتاب کارگاه و  سه کتاب منتخب کتاب های اندیشگاه(همگرایی در تلفن همراه،واقعیت پیوندی و باز ساخت رسانه) تشکیل شده است. علیهذا با توجه به ارزش بسیار بالای محتوایی آن بسته به نظر می رسد که علاوه بر انتقال دانش و مطالب پر بار برای اساتید، دانشجویان و علاقه مندان این حوزه باشد 

 

سهیل عنایت الله

«بخش اول»

تفکر آینده و آینده دست دوم

 

فیلم آموزشی اول، با نکته ای که پروفسور سهیل عنایت الله مطرح می کنند، آغاز می شود. اینکه؛

"این اطلاعات نیست که جهان را تغییر می دهد، بلکه در واقع این نحوه‌ی نگرش انسان ها به اطلاعات است که دنیا را تغییر می دهد."

ایشـان با ارائه ی مثال هــای متعدد حاصل از تجربه ارائه مشاوره به سازمان هـا و شرکت های مختلف در اقــصا نقاط دنیا، به تحلیـل و

بررسی نظرات و دیــدگاه های صاحبان صنایع در این خصوص می پردازند. در ادامه یک سوال اســاسی برای حاضــرین در کارگاه مطرح

می شود

 داستان امروز شما چیست؟

در ادامه بحث، مثال هایی برای پاسخ به این سوال اســاسی ارائه می شود که لازمه ی آن پیـمودن یک فرآیند چنــد مرحله ای است. این

مراحل به ترتیب عبارتند از:

 

1. دریافت اطلاعات

2.            مشخص کردن یک کار متفاوت

3.            تغییر متناسب با تغییرات پیرامون شخص

4.            خلق یک داستان منحصر به فرد

پروفســور عنایت الله در پایان این بخــش، با ارائه ی نمونه های مطالعاتی متعدد به بررسی خطاهای رایج در آینــده پژوهی می پـردازد

و انجام امور ذیل را برای جلوگیری از بروز خطاهای رایج ضروری می شمارد؛

1.            مقابله با «آینده دست دوم» (Used Future)

2.            ایجاد تغییر با مشاهده طبیعت

 3.            خلق «آینده های جایگزین»(Alternative Futures)

 4.            صحبت با مخالفان در مورد وقوع بدترین اتفاقات محتمل

5.            واقعیت بخشیدن به چشم انداز مورد انتظار

6.            مرتبط کردن «داستان خود» به «استراتژی انتخابی»

 7.            تمرکز بر روی «عوامل تغییر»

8.            توجه به بازیگران نادیده گرفته شده در داستان

 

بسته آموزشی یروفسور عنایت الله

»بخش دوم«

ستون های مطالعه آینده

 

فیلم آموزشی دوم، با بررسـی ستون هـای اساسی مطالعه آینـده آغاز می شـود. پروفسور سهیل عنایت الله این ستــون ها را به ترتیب زیر

نامگذاری کرده است:

1             نقشه برداری (Mapping)

2.             پیش بینی (Anticipating)

3.            زمانبندی (Timing)

4.            موثرسازی (Deepening)

5.            خلق سناریوهای مختلف (Creating Alternatives)

6.            تبدیل (Transforming)

پس از ارائه مثال های متعـدد از نحـوه ی استفاده از این ستـون ها برای رصــد آینده ی مـورد انتـظار، به تجـزیه و تحلیل مسائل نوظـهور

پرداخته شده و «موج های تغییر» برشمرده می شوند. موج های تغییر عنوان شده در این فیلم آموزشی عبارتند از:

1.            قیمت گذاری مجدد منابع طبیعی

2.            تبدیل جهان هرمی به جهان مسطح

3.            هوش مصنوعی (انقلاب ربات ها و برنامه ها)

4.            ذهن و روح شفاف و منعطف

5.            طراحی شهرهای سالم، سبز و هوشمند

در انتــهای این بخش «تحلیل لایه ای علت ها» توسط پروفســور عنایت الله توضیح داده می شود. این تحلیل شامل چهـار لایه است که

به ترتیب عبارتند از:

سطح اول: لیتانی

سطح دوم: سیستم شبکه ای

سطح سوم: گفتمان یا جهان بینی

سطح چهارم: اسطوره یا استعاره

بسته آموزشی پروفسور عنایت الله

 

 

«بخش سوم»

 

انتخاب استراتژی

 

فیلم آموزشی سوم، با ارائه ی یک مثال مقـدماتی برای شــروع کارگاه عملی، آغاز می شـود و پروفسور عنایت الله از هر یک از گــروه ها

می خواهد تا سوالی را به عنوان «سوال تحقیق» انتخاب کنند.

در ادامه هر یک از گروه ها برای رسیدن به استراتژی مورد نظر خود به هفت سوال اساسی زیر پاسخ می دهند؛

1.            بیان تاریخچه

2.            ارائه پیش بینی

3.            بیان فرضیات

4.            طرح سناریو های مختلف

5.            آینده رویایی و ایده آل

6.            بازگشت گام به گام از آینده به حال

7.            تعریف داستان و استعاره

در پایان این بخش، هر یک از گـروه ها با توجه به سوال تحقیقاتی خود فرآیند «تحلیل لایه ای علتها» را پیمایـش کرده و برای زمان حال

و آینده موضوع تحقیق خود، سطوح لیتانی، سیستم شبکه ای، جهان بینی و استعاره را مشخص می کنند.

فروش بسته آموزشی پروفسور عنایت الله

 . برای اطلاع از نحوه دریافت بسته  با شماره های زیر تماس حاصل بفرمایید.    با تشکر اندیشگاه علم و صنعت جهان معاصر  021-88541749 0933-7762822


لطفا همه لینک های ستاره دار را وارد کنید.*

ارسال کامنت